Rodina, záliby i sportovní úspěchy. Kraj platí před volbami hejtmanovi propagaci v médiích

Moravskoslezský kraj platí v době voleb statisíce za propagaci hejtmana Josefa Bělici (ANO). S mediálním domem Vltava Labe Media a Radiem Čas uzavřel smlouvy v hodnotě čtyři sta tisíc na rozhovory s hejtmanem. „Je to na hraně, ale ne proti pravidlům,“ říká expert na politický marketing Otto Eibl.

Rodina, záliby i sportovní úspěchy. Kraj platí před volbami hejtmanovi propagaci v médiích
Hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica, foto: Profimedia

„Co si pamatuji ze střední školy? Že jsme měli pana učitele, který si zakládal na tom, že nepoužíval vulgarismy. Když byl opravdu vytočený, křičel: ‚Vy kanály!‘ To bylo takové úsměvné. Vždy, když byl v emocích, vyzýval nás na fyzické souboje,“ vzpomíná hejtman Moravskoslezského kraje a lídr kandidátky ANO Josef Bělica v podcastu Ostravské ozvěny na webu Deník.cz.

Pořad Ostravské ozvěny má zatím dva díly, ve kterých Bělica vystupuje a které jsou zároveň na stránkách Deníku označeny jako komerční sdělení. Zadavatelem je Moravskoslezský kraj. O jaké plnění a v rámci jaké smlouvy jde, není jisté. V registru smluv totiž žádná smlouva na objednání podcastu „Ostravské ozvěny“ není.

Místo toho jsou tam dvě jiné smlouvy. Jedna z nich je se společností Vltava Labe Media, která mimo jiné vydává právě zmíněný Deník. Kraj si zaplatil prostor na reklamu a šest podcastových epizod v celkové hodnotě 390 tisíc korun.
Podcasty s názvem „Na slovíčko z kraje“ mají být zveřejněny od července do prosince 2024. Maximální cena jednoho dílu je domluvena na více než 40 tisíc korun. Celá podcastová série tedy dohromady nemá překročit 243 573 korun s DPH.

Druhá smlouva, tentokrát s Radiem Čas ze srpna letošního roku, uvádí, že jde o „speciální reklamní kampaň do prosince 2024 s názvem ‚Na kafe s hejtmanem‘“. Má jít o celkem deset rozhovorů s hejtmanem na aktuální témata. Vysílat se mají od srpna do prosince ve všední dny. Celková cena je 169 tisíc korun.

Mistr republiky v karate a otec tří dětí

Propagace kraje v médiích není nic překvapivého, jde o běžný výdaj krajského rozpočtu. Podle Otty Eibla, politologa a experta na politický marketing z Masarykovy univerzity v Brně, je ale s podivem, že taková kampaň běží v době volební kampaně. „Pokud kraj do té doby nic takového nevyužíval, dá se předpokládat, že jde o paralelní akci k volební kampani,“ říká.

Podle registru smluv kraj uzavřel smlouvu s Radiem Čas na rozhovory s hejtmanem vůbec poprvé. V případě podcastu „Na slovíčko z kraje“ šlo již o druhý nákup. Loni v červenci kraj zaplatil prezentaci bývalému hejtmanovi Janu Krkoškovi (ANO), a to těsně po jeho nástupu do funkce.

Obdobný postoj jako Eibl zastává i výkonný ředitel české pobočky protikorupční organizace Transparency International David Kotora: „Kraje mají jít veřejnosti naproti a občanům svou činnost prezentovat skrze oficiální komunikační kanály a média, ale nákup mediálního prostoru musí být transparentní a hospodárný,“ myslí si Kotora. Podle něj by mělo jít hlavně o prezentaci samotného Krajského úřadu, nikoli konkrétního politika, obzvláště v době, kdy vrcholí krajská předvolební kampaň.

Kraj platí reklamu i v jiných médiích, ale tam není hlavní pozornost věnována hejtmanovi. Například inzertní prostor v hodnotě 440 tisíc korun na webu Magazín PATRIOT, kde má články o změnách v regionech v rubrice Proměny kraje. Spolupráci má kraj také s mediálními domy Mafra, Seznam.cz či MediaRey.

Smlouvy Moravskoslezského kraje s médii na propagaci.

Záleží také na tom, co je obsahem rozhovorů. Rozhovor s hejtmanem není to samé jako rozhovor s kandidátem, přestože jde o tutéž osobu. „Pokud se tam zmíní, že ten člověk kandiduje, nebo nějak odkáže na volby, je to z pohledu dohledového úřadu problém. Pokud to tam není, jde o komunikaci kraje, která s volbami nemusí mít nic společného,“ říká Eibl, který to označuje za „šedou zónu“.

„Vidíme, že tu dochází s největší pravděpodobností k promování stávajícího hejtmana z veřejných rozpočtů. Není to ale v přímém rozporu s platnými pravidly a legislativou,“ dodává Eibl.

Hejtman Josef Bělica (ANO) v rozhovorech o své současné kandidatuře nemluví, ale nelze říct, že by šlo primárně o propagaci kraje. Rozhovory jsou nekonfrontační a vedené v uvolněné, lifestylové atmosféře. Například v podcastech Deníku hejtman odpovídá mimo jiné na osobní otázky ohledně rodiny, koníčků, studií či jeho sportovní kariéry jako mistra České republiky v karate.

Screenshot video podcastu Ostravské ozvěny.

Padne i otázka na hejtmanovu kumulaci funkcí. „Jste současně primátorem města Havířova a máte poslanecký mandát. Dá se to vůbec skloubit?“ ptá se moderátorka. „Dá, ale musím říct, že to není jen o mně. Měl jsem v životě obrovské štěstí na lidi kolem sebe, a to štěstí mám pořád. Mám úžasný tým lidí, kteří mě podporují, pracují na tom se mnou a mají motivaci, aby Havířov a Moravskoslezský kraj prosperovaly,“ reaguje Bělica a téma opouští.

Kotora připomíná, že si sice každá instituce komunikační strategii nastavuje sama, ale pokud se chce úřad prezentovat jako nezávislý, neměla by propagace stát na jedné osobě. „Krajský úřad, který se veřejně prezentuje jako nezávislý a bez zjevného jednostranného politického sentimentu, bude mít v očích občanů vyšší důvěru než úřad, který účelově postaví do čela svých výstupů jen jednu politickou osobu,“ vysvětluje Kotora.

Redakce Okraj.cz na webu Deníku rozhovory s jinými kandidáty placené z krajského rozpočtu nenašla. Deník sice zveřejnil i podcast Ostravské ozvěny s lídrem kandidátky ODS Radkem Kaňou, který je také komerční sdělení, ale jako zadavatel je uvedena koalice SPOLU.

 

Co říká zákon?

Vládnoucí politici mají výhodu před těmi opozičními, protože jejich funkce jim umožňuje přirozeně vstupovat do veřejného prostoru. „Snáze se mohou dostat do médií a jsou tak občanům, respektive potenciálním voličům, více na očích,“ vysvětluje Kotora, který považuje i podcast za legitimní komunikační kanál.

Je třeba podle něj ale myslet na to, aby v době předvolební kampaně nedošlo k porušení volebního zákona, pokud by v rozhovoru zazněla politická agitace. Eibl zase upozorňuje na zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, kdy rozhlasové stanice nesmí vysílat inzerci politiků či kandidátů.

„Tady by ale opět padl zřejmě argument, že nejde o kandidáta, ale hejtmana,“ dodává. Tiskové oddělení rozhlasové stanice Radio Čas na dotaz, jak tento problém při vysílání rozhovorů vyřešilo, neodpovědělo.

Podle Eibla stojí za povšimnutí i skutečnost, že plnění smluv je v případě obou smluv ohraničeno termínem „do prosince 2024“. Rozhovory by tedy měly vycházet i po volbách, kdy se vedení kraje může vlivem výsledků voleb změnit.

„Kraj tak objednává propagaci i budoucímu vedení kraje. To by mohlo být vnímáno jako problém, kdyby se hejtmanem stal někdo jiný nebo někdo z jiného subjektu, kdo by s takovou formou propagace nesouhlasil,“ říká s tím, že by to mohlo vést ke komplikacím, jako například k vypovězení smluv.

Redakce Okraj.cz oslovila Moravskoslezský kraj i hejtmana prostřednictvím tiskové mluvčí. Odpověď se jí však ani po opakovaných urgencích nepodařilo získat.

Read more